Kávé helyettesítő matcha tea - Mennyi a zöld tea koffeintartalma?

Kávé helyettesítő matcha tea - Mennyi a zöld tea koffeintartalma?

2019 július 04

A zöld tea koffeintartalma megfelel egy csésze kávénak? Kávé helyett zöld teával pótolhatjuk a mindennapi koffeinünket? Vajon mennyi koffeint tartalmaz a matcha tea?  Sokan keresik a választ ezekre a kérdésre. A zöld tea szerelmesei esküsznek arra, hogy nincs szükség kávéra, ha zöld teát isznak.

Nézzük meg, hol van az igazság!

 

Koffein – amire sokunknak szüksége van

A koffein önmagában keserű, fehér por, amelyet Friedlieb Ferdinand Runge német kémikus izolált először kávéból, 1819-ben. Mindössze 25 éves volt, amikor Johann Wolfang Goethe kérésére kémiai elemzésnek vetett alá egy maroknyi kávét és hosszas munka után izolálta belőle a hatóanyagot. A koffein szerkezetét végül nem ő, hanem Emil Fischer német kémikus állapította meg, aki 1902-ben Nobel díjban részesült…”(Simon Á., 2009) /Forrás: http://midra.uni-miskolc.hu/document/22008/16331.pdf)

Kávé helyettesítők

A koffein több növényben megtalálható: kávé- és kakaóbabok, tealevelek, guaranabogyók, kóla diók.

Egyes élelmiszerek koffeintartalma mg-ban:

Élelmiszer

Mennyiség

Koffein tartalom (mg)

Espresso

csésze

90-100

Amerikai kávé

csésze

60-120

Instant kávé

csésze

10-20

Koffeinmentes kávé

csésze

0,1-0,6

Koffeinmentes tea

csésze

1-2

Fekete tea

csésze

60-80

Kínai zöld tea

csésze

70-90

Japán zöld tea

csésze

70-90

Kora tavaszi fehér teák

csésze

60-80

Zöld pu-erhek

csésze

80-100

Sötét pu'erh

csésze

60-80

Vad pu'erh

csésze

100-140

Instant tea

csésze

10-20

Jeges Nestea

450 cc

16-40

Jeges Lipton

450 cc

18-40

Coca Cola

doboz

34

Coca Cola Light

doboz

45

Pepsi Cola

doboz

37

Red Bull

doboz

40

Tejcsokoládé

30 gr

5-35

Étcsokoládé

30 gr

40-50

Forrás: http://www.teautja.hu/teazine/high-tea/a-tea-kemiaja/a_tea_tulzott_fogyasztasa

 

 

A koffein hatása a szervezetünkre:

A koffein hozzávetőlegesen fél óra alatt jut a véráramba.(Kismamák esetében ez a folyamat elhúzódik, a terhesség lassítja a koffein lebomlási sebességét.) A koffein éberségfokozó és  figyelemfenntartó:

  • központi idegrendszert serkenti, 
  • emeli a légzés- és pulzusszámot, 
  • emeli a vese vizelet-kiválasztását 
  • testhőmérsékletet is picit; 
  • vese erek kitágulnak, 
  • növeli a szív frekvenciáját 

 

 

Kávé helyett zöld tea? - Mi a különbség a zöld tea és a kávé koffeintartalma között? 

 

Kávé helyett zöld tea? - Mi a különbség a zöld tea és a kávé koffeintartalma között?

Kávé helyett a zöld tea megoldja a koffeinbevitelt? A kávé és a tea közötti koffeintartalom legnagyobb mítosza, hogy a tea több koffeint tartalmaz, mint a kávé.

Ez igaz akkor, ha a kávé és a tea száraz formában mérik. Hamis akkor, ha összehasonlítjuk a főzött kávét és a teát. 

A tea és a kávé koffeinje technikailag megegyezik. Ami miatt más:

  1. Sokkal kevesebb koffein van az átlagos csésze teában, főleg ha zöld és fehér teákat  tartalmaz, ugyanis hűvösebb hőmérsékleten „forrázzuk” és rövidebb ideig. 
  2. Az L-theanine-t, csak a tea tartalmaz. Ez egy aminosav, amely nyugtató hatású, és ez ellensúlyozza a koffein hirtelen hatását. Viszont nem csökkenti az éberség növekedését. 
  3. A teában talált antioxidánsok magas szintje lassítja a szervezet koffein felszívódását. Így hosszabban nyúlik el a koffein hatása. 
  1. A fekete tea koffeintartalma a kávétól eltérően,  a csersavhoz kötődik. Közvetlenül hat a központi idegrendszerre és ezáltal éri el hatását.

 

 

Mi a különbség a teák koffeintartalma között

A zöld tea koffeintartalmáról eltérő vélemények keringenek a neten. Van, akinek meggyőződése, hogy több koffein van a zöld teában, mint a fekete teában.  Van, aki ezt fordítva állítja, vannak, akiknek az a véleménye, hogy megegyeznek a tea koffeintartalma, csak az áztatás függvénye, hogy a fogyasztáskor mennyi mérhető. Van, aki hiszi, hogy a teában több a koffein, mint a kávéban.

Lehet, hogy mindenkinek igaza van? Igen is meg nem is.

 

Zöld tea koffeintartalma

Mennyi a zöld tea koffeintartalma?

A teacserje levele a Camellia sinensis cserje, amelynek főbb alkotórésze koffeint és polifenolokat, tartalmaz. A polifenolok, úgynevezett cserzőanyagok.

A theine -nek nevezett koffeint, 1827-ben fedezték fel a teákban. 

Ez a theine (tein) névvel jelölt  koffeinvegyület, eltér az igazi koffeintől. A tein nem található meg a kávéban!, de megtalálható teában, kakaóban.

A Zöld tea Ugyanabból a növényből származik, mint a fekete tea. A különbség a fermentálás. 

(Fermentáció: a  teagyártás egy nagyon fontos eljárása. Oxigén következtében a tealevél sejtnedve oxidálódik. A sötétzöldről rézvörösre színeződik. Ebben az időszakban aktiválódnak a hatóanyagok. Az eljárást csak bizonyos pontig szabad folytatni, hogy az eredmény optimális legyen.)

A zöld tea nem fermentált. Általában több cserzőanyagot és több koffeint tartalmaz mint a fekete tea.

A teacserje különböző részeit, különböző módon, eltérő feldolgozással használják fel. 

A tea különböző részeinek felhasználása szerint beszélünk:

  • fehér tea: a friss teahajtások szárításával készül
    • zöld tea: a friss tealevelek szárításával készül
    • oolong tea (sárga tea): részlegesen fermentált tealevelek
    • fekete tea: fermentált tealevelek
    • pu-erh tea: fermentált, "érlelt" tealevelek

A felsorolt teacserjék koffeintartalma között nincs nagy különbség. A legmagasabb növényeken, a fiatalabb levelek tartalmazzák a legnagyobb koncentrációban a koffeint és az antioxidánsokat.

 
A tea növény koffein tartalma elsősorban a növénytől (magas, alacsony, régi és új növekedésű…) és a származási helytől (árnyékos, vagy kevésbé árnyékos helyen termesztik…) függ.

Mivel nagyon sok összetevő befolyásolja a teanövény koffeintartalmát, nem lehet pontos választ adni, melyeknek a legmagasabb, vagy legalacsonyabb a koffeintartalma.


Általánosságban kiemelhetjük a következő teaféléket:  

 

Viszonylag magas a  koffeintartalma az alábbi teáknak:

 

MATCHA (zöld)

GYOKURO (zöld) 
MATCHA (zöld) 
ASSAM (fekete) 
CEYLON (fekete) 
DARJEELING (fekete)

 

Viszonylag alacsony koffein tartalma az alábbi zöld teáknak

 

GENMAI CHA (zöld) 
GUNPOWDER (zöld) 
HOJICHA (zöld) 
KUKICHA (zöld) 
KEEMUN (fekete)



Matcha tea koffeintartalma

Mivel a matcha porrá zúzott egész tealevelekből készül, a koffein tartalom valamivel magasabb, mint a filteres teáké. 

A matcha tea adagolása  ½ teáskanál és 1 teáskanál között mozog, ami 1 és 2 grammnak felel meg. A tényleges koffeinfogyasztás tehát  34 és 68 mg között változhat, attól függően, hogy ½ teáskanál vagy 1 teáskanállal matcha port használunk.


“ Egy csésze matcha tea (1 gramm matcha porral készítve), mindössze 35mg koffeint tartalmaz, amíg egy áltagos kávé 95mg-ot. “ 

Matcha tea koffeintartalma

Egyre növekszik azoknak a tábora, akik a kávé helyett, a sokkal eltérőbb, talán mondhatni, kedvezőbb hatással rendelkező matcha teát fogyasztják. 

 

Koffeinmentes zöld tea

Minden igazi tea ugyanabból a növényből származik, mint a Camellia sinensis, ami tartalmaz koffeint.

Ha koffeinmentes teát szeretnénk inni, akkor másik növényre kell áttérnünk, amelyek koffeinmentes növényből származnak.

Nagyon sok gyümölcs bogyóiból, növények szirmaiból, gyökereiből lehet ízletes koffeinmentes teát készíteni.


Kávé vagy zöld tea? Matcha tea a legjobb kávéhelyettesítő!


Ha a koffein túladagolást el akarod kerülni, érdemes kávé helyett minőségi zöld teát inni. Ahogy korábban írtuk a L-Theanin nevű aminosav nyugtató hatású, ezért ellensúlyozza a koffein hirtelen hatását. 

A hirtelen energia löket helyett 6-8 órán keresztül energikus, nyugodt, és összeszedett lehetsz, nincs hirtelen koffein túladagolás, szívdobogás, hasfájás, remegő kéz!

A koffein  és az L-Theanine aminosav kombinált hatása miatt relaxál és nyugtat, ugyanakkor megtapasztalhatjuk vele a mentális tisztaságot, a nyugodt éberséget és a tartós energia állapotot.


A Matchában található koffein akár 40% -kal is segíthet az anyagcsere fokozásában, miközben segít a vércukorszint szabályozásában.


A fito-tápanyagok kombinációjának köszönhetően a matcha koffeinje sokkal egészségesebb mint a kávé vagy a fekete tea. A matcha koffeinje a nagyobb katechin molekulákhoz kötődik, amelyek szintén erős antioxidánsokként működnek, és idővel lassan szabadulnak fel a véráramba, mivel a katekineket lebontják és asszimilálják. Az eredmény a koffein lassú felszívódása, amely 6–8 óráig tartós energiát biztosít. 

A matcha tea az  egyik legegészségesebb energiaital!

Kóstold meg a  matcha zöld teából készült lattét, amely tartós energiát és fokozott fókuszt eredményez negatív hatások nélkül!

A matcha tea az  egyik legegészségesebb energiaital

Kapcsolódó cikkek:

Hol szerezheted be a legjobb minőségű matcha teát?  Kattints ide!

Matcha tea receptek: latte, mojito, stb...